Każdy jest genialny.
Ale jeśli ocenisz rybę pod względem jej umiejętności wspinania się na drzewo, będzie wiodła całe życie, wierząc, że jest głupia.
Albert Einstein
Nigdy się nie porównuj, nie ma dwóch takich samych osób, rzeczy, miejsc – realizuj swoje plany i marzenia, pomagaj tym co proszą o pomoc.
Nigdy się nie oceniaj, zawsze jesteś najlepszą wersja siebie w danej chwili – doświadczaj i wybieraj to, co Cię wspiera.
Często słyszę w pracy z ludźmi od dorosłych i od dzieci „ale ja tego nie umiem”, „budować relacje jest tak trudno, bo to on, ona, oni to czy tamto”, „zmiany są chaosem, jak mam to teraz wprowadzić w życie, może od jutra”, „a co z tego będzie” itd itd
WSZYSTKO JEST TAKIE JAK O TYM MYŚLISZ I MÓWISZ. Może to być wspierające i rozwijające lub ograniczające i zniechęcające. Jeśli dorastamy w świecie ocen i słyszymy często to co zrobiliśmy źle, gdzie i kiedy byliśmy niegrzeczni, czego nie wiemy i jak nie umiemy się zachować – tak przez powtarzanie tworzymy nawyk porównywania i oceniania, że mamy być jak ktoś i robić jak ktoś, bać się tego co ktoś powie czy pomyśli, widzieć świat jak ktoś.
Dobra wiadomość jest taka, że każdy nawyk tak jak powstaje tak samo można go zmienić, dostarczając mu nowe myśli, poglądy i przekonania w zgodzie z tym co w nas i wokół nas. Potrzebujemy zauważyć, że tak jak każda chwila jest inna tak i my jesteśmy inni w każdej chwili. Pamietajmy, że my dorośli uczymy się, a także uczymy nasze dzieci. Zatem doceniajmy ich wyjątkowość to jakie są i pomagajmy im być sobą zamiast wymagać od nich, żeby mówiły i zachowywały się jak my lub w porównywaniu jak inni „ zobacz na Frania on taki grzeczny a ty…” „co dostała z matmy Krysia widzisz 5 a ty znowu 4+, co tak słabo” itd itd… Nie róbmy tego sobie i innym
Oduczajmy się starych ograniczających i oceniających nawyków – tworząc nowe wspierające dla siebie i dla naszych dzieci.
Być może i dla Ciebie inspirujące będzie ćwiczenie, które często robię wspólnie z 10 letnią córka i z innymi ludźmi podczas sesji. Używam do wykonania ćwiczenia różnych technik (kredki, mazaki, zdjęcia z gazet, a czasami po prostu kartka i długopis a niekiedy taniec i śpiew w zależności od potrzeby chwili :)) pełna dowolność wykonania.
Zadaj sobie lub i najbliższym pytania:
Co w sobie lubisz?
Co lubisz we mnie?
Co lubisz robić?
Co myślisz o sobie?
Co myślisz o innych?
Co myślisz o tym co cię otacza (dom, praca, pogoda, szkoła, sąsiedzi, przyroda itd )
Po odpowiedziach zadajcie sobie pytanie:
Czego jestem świadoma/świadomy teraz?
Dobrej chwili obecnej 🙂